Scroll Top
Elandweg 34, 8255 RK Swifterbant

onze collectie

Op deze pagina vindt u informatie over onze collectie. Aangezien onze collectie groeiende is, zal deze pagina regelmatig voorzien worden van nieuwe informatie. 

Ga snel naar:

Caterpillar D2 5U

D2_hoofd_2

Merk & type: Caterpillar D2 5U

Bouwjaar: 1948

Motor: Caterpillar 4 cilinder dieselmotor 32 PK

Bijzonderheden: Wordt gestart door 2 cilinder boxer benzinemotor

Deze Caterpillar D2 5U is afkomstig uit de privécollectie van Heijo Smit. Hij kocht de trekker in 1980 bij akkerbouwbedrijf Kant in de Brabantse Biesbosch. De D2 is niet afkomstig van de RIJP maar de Rijksdienst gebruikte wel veel trekkers van dit model in de Noordoostpolder en Oostelijk Flevoland. De trekker, met serienummer 1472, is gebouwd in 1948. Kenmerkend voor Caterpillar is dat de 4-cilinder dieselmotor wordt gestart door een 2-cilinder boxer benzinemotor. Het type 5U staat voor breedspoor (wide gauge) model met brede rupsplaten. Het model werd tussen 1947 en 1953 geproduceerd. In totaal zijn er bijna 19.000 geproduceerd. Heijo heeft de trekker zelf volledig gerestaureerd en jarenlang gebruikt voor ploegwedstrijden met een 3-schaar rondgaande Marings ploeg uit Groningen.

Caterpillar D4 5T

D4_hoofd_2

Merk & type: Caterpillar D4 5T

Bouwjaar: 1946

Motor: Caterpillar 4 cilinder D4400 dieselmotor 36 PK

Bijzonderheden: Wordt gestart door 2 cilinder boxer benzinemotor

Het model D4 5T is 1 van de vele versies die van de D4 zijn gebouwd tussen 1936 en 1993. De 5T werd tussen 1945 en 1947 geproduceerd. Deze trekker is serienummer 4587 en dus exact tussen de 2 jaren geproduceerd. De 4-cilinder D4400 dieselmotor wordt eveneens door een 2-cilinder boxermotor gestart. De eerste eigenaar was dhr. D.L. de Boer uit Houwerzijl in Groningen. De tweede eigenaar was Piet Kamer in de Haarlemmermeer. Derde eigenaar was Harry v.d. Weijde in Zevenhoven. In 2007 kocht Heijo Smit daar de trekker. Hij is deels gereviseerd, gestraald en gespoten.

Caterpillar RD6 2H

RD6_hoofd_2

Merk & type: Caterpillar RD6 2H

Bouwjaar: 1936

Motor: Caterpillar 3 cilinder D6600 dieselmotor 45 PK

Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Dienst Wieringermeer

De oudste Caterpillar rupstrekker in de collectie van Heijo Smit is deze RD6 2H serienummer 1187. De 3-cilinder dieselmotor heeft 11 liter inhoud en wordt gestart met een 2-cilinder benzinemotor en handslinger. De Dienst Wieringermeer kocht deze trekker nieuw voor de ontginning van de Wieringermeerpolder. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een groot gebrek aan trekkers en machines. De RD6 werd uitgerust met een houtgasgenerator en in de Noordoostpolder ingezet voor dorswerkzaamheden. In 1954 werd hij in Emmeloord geveild en gekocht door loonbedrijf Rutgers in Hellendoorn. Heijo kocht de trekker hier in 2014. Op de motor, brandstofpompen en ontsteking van de startmotor na is de trekker niet gereviseerd. Een keerring van de eindaandrijving werd vervangen. Verder is hij gestraald en gespoten.

Caterpillar D4C 40A

D4C_3_hoofd

Merk & type: Caterpillar D4C 40A

Bouwjaar: 1960

Motor: Caterpillar 4 cilinder D315 dieselmotor 65 PK

Bijzonderheden: Elektrisch starten of met benzinemotor

Heijo Smit kocht deze D4C 40A bulldozer bij Gebroeders Dirks in Helmond. Daar stond de trekker al zo’n 10 jaar buiten. De motor was ingeregend en de rupskettingen zaten vast. Een flinke revisie was noodzakelijk waarbij Hilbrand van de Deen heeft geholpen. De motor kreeg nieuwe bussen en zuigveren. De kop werd gereviseerd. De kettingen van de sprockets zijn bij de firma Verhoeven in Zeewolde vernieuwd. Ook is de trekker gestraald en gespoten. Deze trekker heeft een 4-cilinder dieselmotor die elektrisch gestart kan worden of met een 2-cilinder verticale benzinemotor. De trekker, met serienummer 1601, werd in 1960 gebouwd.

Caterpillar D6 9U

default

Merk & type: Caterpillar D6 9U

Bouwjaar: 1956

Motor: Caterpillar 6 cilinder D318 dieselmotor 75 PK

Bijzonderheden: Nieuw gekocht door de KMWP in Zeeland

Deze Caterpillar D6 9U is 1 van 5 trekkers die de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder gebruikt. Deze trekker werd later gekocht door een boomkweker die hem gebruikte in een boomgaard in de Ardennen. Daar stond de trekker in een ingezakte schuur. Heijo liet de trekker naar Swifterbant brengen. Omdat deze trekker voor akkerbouwwerkzaamheden werd ingezet is hij uitgerust met een zware Engelse Turner driepuntshefinrichting. De staat van de trekker was redelijk. De kop is gereviseerd, 1 zuiger en alle zuigerveren zijn vervangen. Wel is de trekker volledig gestraald en gespoten. De 6-cilinder motor wordt uiteraard handmatig gestart met een 2-cilinder boxermotor.

Caterpillar Fifteen

Fifteen_hoofd

Merk & type: Caterpillar Fifteen

Bouwjaar: ca. 1931

Motor: Caterpillar 4 cilinder benzinemotor 22 PK

Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Dienst Wieringermeer

Ook deze Caterpillar Fifteen werd nieuw door de Dienst Wieringermeer aangeschaft om deze polder te ontginnen. Omdat nieuwe D4 trekkers bezet Nederland tijdens de oorlog niet konden bereiken werd ook dit model ingezet bij de inpoldering van de Noordoostpolder. Waarschijnlijk is de trekker van bouwjaar 1931 of 32 toen Caterpillar de grijze kleur met rode letters veranderde naar het kenmerkend geel met zwarte letters. De trekker was jarenlang in het bezit van oud-John Deere dealer Piet Zeeman die een museum heeft in Wieringerwerf gericht op dit merk. Hij is nooit gerestaureerd. Omdat hij dicht bij de spuitcabine stond kreeg hij in de loop der jaren verschillende kleuren groen over zich heen. Stichting Polderpioniers werkt momenteel aan een technische en cosmetische restauratie van deze trekker.

White Field Boss 4-180

White-hoofd

Merk & type: White Field Boss 4-180

Bouwjaar: 1976

Motor: Cat 3208 V8 dieselmotor 180 PK

Bijzonderheden: Nieuw gekocht door de RIJP

In 1973 zocht de RIJP naar potentiële kandidaten om hun grote aantallen rupstrekkers te vervangen. De trekkers werden ouder, waren oncomfortabel en duur in het onderhoud. Bovendien zijn de kniktrekkers multifunctioneel inzetbaar. Om over veel capaciteit te beschikken werden verschillende kniktrekkers uitgeprobeerd. Uiteindelijk kwam de White Field Boss als beste uit de bus om deze rol te vervullen. De trekker combineert een relatief laag eigen gewicht en goede gewichtsverdeling. In 1976 werd 1 exemplaar aangeschaft. Een jaar later volgde 9 exemplaren en in 1978 nog eens 5 stuks. Het totaal kwam daarmee op 15 stuks die allemaal door White-importeur O. de Leeuw uit Zwolle werden geleverd. Deze trekker, met serienummer 268-004-411, werd in 1976 gebouwd in Oak Brook, Illinois en van de lichting van 9 stuks. Het RIJP-nummer is TVA4.

Tegelijk met de trekkers werden 2 Wiberg 10,3m triltandcultivators, 3 6,6m Rumptstad sneleggen, 3 Dondi greppelfrezen, 7 Överum 10-schaar rondgaande ploegen en 5 Massey Ferguson 860 Tandem Disc 10,3m schijveneggen aangeschaft. Hiermee werd de polder in Zuidelijk Flevoland tot eind jaren 80 bewerkt. Op een veiling van de RIJP werd dit exemplaar samen met 2 andere exemplaren en 1 trekker in onderdelen (TVK10) door loonbedrijf Lodewijks uit Mantinge aangeschaft. Al snel ging de motor kapot waarna hij in de hoek van de schuur belandde met amper 6.500 draaiuren. In 2020 kwam de trekker in handen van oldtimerverzamelaar Wim Hoff uit Westerhaar waar Stichting Polderpioniers hem begin 2021 kocht, samen met alle onderdelen. De trekker wordt momenteel technisch gerestaureerd.

Caterpillar D4C

Caterpillar D4C Batavialand_hoofd

Merk & type: Caterpillar D4C

Bouwjaar: 1960

Motor: Caterpillar 4-cilinder D315 dieselmotor 65 PK

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Deze Caterpillar D4C bulldozer is één van de allerlaatste Caterpillars die de RIJP kocht in 1960. De trekker werd na zijn actieve leven geschonken door Rijkswaterstaat aan het Nieuwland Erfgoedcentrum, thans Batavialand. De trekker is halverwege de jaren 90 cosmetisch en technisch opgeknapt. Het bulldozerblad mist helaas. Stichting Polderpioniers restaureert deze trekker voor Batavialand zodat hij zowel in het museum in Lelystad als op evenementen van onze stichting kan worden getoond.

John Deere 4040

John Deere 4040 hoofd

Merk & type: John Deere 4040

Bouwjaar: 1979

Motor: John Deere 6359TL 6 cilinder turbo 110 PK

Bijzonderheden: Heeft in de boomkwekerij gewerkt

De RIJP kocht in 1979 in totaal 19 nieuwe John Deere 4040 trekkers bij importeur Louis Nagel uit Arnhem. Deze vervingen grotendeels de iets oudere types 4230. De trekkers lijken veel op elkaar en de nieuwe serie heeft iets meer vermogen en hefkracht. De 40-serie werd in 1977 geïntroduceerd en in Mannheim gebouwd. Bij de RIJP werden de 4040’s onder andere ingezet voor transportwerkzaamheden, de grondbewerking en zaaiwerk. Deze trekker (nummer TZB 4) werd gebruikt om de boomkwekerij van de RIJP op Roggebotsluis in Dronten. Daar werd de trekker zo’n 8 jaar geleden in slechte staat ingeruild door dealer Greve uit Dronten. Een oldtimerliefhebber kocht de trekker en knapte hem zowel technisch als cosmetisch helemaal op. In 2021 kon de stichting hem aanschaffen.

John Deere 1120

JD 1120_1

Merk & type: John Deere 1120

Bouwjaar: 1970

Motor: 164 D3-cilinder met 49 pk (DIN)

Bijzonderheden: Mogelijke ex-RIJP trekker

In 1967 introduceerde John Deere de nieuwe 20-serie trekkers met een driecilinder motor. De 1120 is het zwaarste type met een maximaal vermogen van 49 pk. De RIJP had 41 van deze trekkers in het bezit (code TBO). Vooral om lichte werkzaamheden uit te voeren, maar ook in de boomkwekerij. De trekkers waren voorzien van een Fritzmeier cabine, die later van deze trekker is verwijderd. Het is onduidelijk of deze trekker van de RIJP afkomstig is. Wel is de trekker afkomstig uit Flevoland. Hij is eigendom van Polderpioniers-bestuurslid Itse Bos die hem zowel technisch als cosmetisch volledig heeft gerestaureerd.

Caterpillar D2 5J

DSC05027oD2 Weevers_hoofd

Merk & type: Caterpillar D2 5J

Bouwjaar: Onbekend

Motor: Caterpillar 4 cilinder D3400 dieselmotor 32PK

Bijzonderheden: Afkomstig uit de collectie van mechanisatiebedrijf WeeversNieuwstad

De Caterpillar D2 5J is het eerste type D2 dat Caterpillar in Amerika bouwde van 1938 tot en met 1947. Zijn opvolger, de D2 5U van 1948, bevindt zich ook in onze collectie. Het type 5J staat voor ‘wide gauge’ ofwel breedspoor. Dit betekent dat de rupsen op een afstand van 50 inch staan. Omgerekend 125cm. Het type 3U stond op een spoorbreedte van 40 inch. Zoals de meeste RIJP-Cat’s staat ook deze deels op houten blokken. De trekker werd ooit ingeruild door mechanisatiebedrijf WeeversNieuwstad. Waarschijnlijk heeft hij dienst gedaan op een akkerbouwbedrijf in de Noordoostpolder. Zij hebben deze trekker in bruikleen gegeven aan onze stichting waardoor hij nu in ons bezoekerscentrum te zien is naast zijn nieuwere broer.

Caterpillar Twenty Two

DSC05531 Caterpillar Twenty Two

Merk & type: Caterpillar Twenty Two

Bouwjaar: 1934

Motor: Caterpillar 4 cilinder 4,1 liter benzinemotor 30PK

Bijzonderheden: Wide track type

De Caterpillar Twenty Two werd gebouwd door in East Peoria, Illinois, tussen 1934 en 1939. Ons exemplaar is van bouwjaar 1934, waarmee het dus een van de allereerste modellen is in de serie. Cat lanceerde de trekker, die een 30 pk viercilinder benzine-petroleummotor heeft, als opvolger van het type Twenty. Het model dat in de Wieringermeerpolder werd gebruikt is een Wide-type. Deze heeft een spoorbreedte van 125cm.

Van Noord-Holland naar Overijssel en Flevoland

Waarschijnlijk is de trekker nieuw aangeschaft door de Directie Wieringermeer en vervolgens in gebruik geweest bij een drainagebedrijf in de Wieringermeerpolder. Wat we zeker weten is dat hij uiteindelijk bij de bekende Cat-verzamelaar en onderdelenleverancier Fred de Boer in Andijk terecht is gekomen, waar hij jarenlang heeft gestaan. De trekker belandde bij een oldtimerverzamelaar met een passie voor Caterpillar in Twente. Vanwege ruimtegebrek en het afbouwen van de hobby werd de trekker eind vorig jaar te koop aangeboden. Gelukkig is het onze stichting gelukt om de trekker te kopen.

De trekker staat nu in ons Bezoekerscentrum. Hij past in de collectie mooi tussen de kleinere Fifteen (bouwjaar 1931) en de grote RD6 (bouwjaar 1936). Door zijn oude eigenaar is de trekker altijd in een goede technische staat gehouden. Ook heeft hij een mooi oud patina, die we voorlopig zo laten.

Ford 4000

Ford4000

Merk & type: Ford 4000

Bouwjaar: 1973

Motor: 201DF 3-cilinder 61 pk diesel

Bijzonderheden: Is in gebruik geweest bij de aanleg van natuureilanden in het Grevelingenmeer

De RIJP had tientallen Ford 4000 trekkers die allemaal over kenmerkende specificaties beschikte. De tweede serie, waar dit exemplaar van afkomstig is, beschikte over een Sekura cabine met verwarming. Daarnaast een droog luchtfilter, extra hydrauliekaansluiting en bredere banden. Deze trekker deed dienst in Zeeland voor een project van de RIJP en draagt het nummer TMM 45. Na zijn ‘dienstjaren’ werd hij verkocht aan een akkerbouwer op Schouwen-Duiveland. Hij ruilde de trekker in 2021 in bij Gebr. Weststrate waar wij de trekker van kochten. De Sekura-cabine was inmiddels verwijderd. Inmiddels hebben we een andere originele cabine gevonden en een deel van de missende onderdelen van de akkerbouwer gekregen.

Ford 4600

DSC08392 Ford 4600

Merk & type: Ford 4600

Bouwjaar: 

Motor: 201DF 3-cilinder 61 pk diesel

Bijzonderheden: Deze trekker beschikt nog over de kenmerkende RIJP-opties

Voor het grond bewerken, zaaien en transport vertrouwde de RIJP op zware rups- en wieltrekkers. Toch waren er ook veel kleinere klusjes waarvoor lichte trekkers vereist waren. Denk aan sloot-en bermonderhoud. Vanaf eind jaren ‘70 was er daarvoor de Ford 4600. Stichting Polderpioniers kocht de trekker eind 2023 van machinehandelaar Gijsbert van Dijk uit Otterlo (Gld.).

Na zijn diensttijd bij de RIJP werd de trekker gekocht door een mechanisatiebedrijf in Otterlo en verkocht aan een boer in de buurt. Vervolgens werd hij gekocht door een vriend van Gijsbert. Toen hij kwam te overlijden kreeg Gijsbert de trekker in handen. Net als bij veel verzamelaars is ruimtegebrek vaak een uitdaging, waardoor de trekker een andere bestemming moest krijgen. Dat is ons bezoekerscentrum geworden.

Bijzonder is dat de 4600 nog bijna volledig origineel is. Uiteraard betekent dit dat de unieke machinecode nog op de motorkap staat. In dit geval TMA 14. Bij aanschaf specificeerde de Rijksdienst bij dealer Daan van der Kooy in Dronten brede Michelin M8 achterbanden. Ook werd hij met speciale brede voorvelgen en banden uitgerust. Die zijn nu niet op de trekker gemonteerd, maar zitten er wel bij. Kleine details als een trekhaak aan de voorzijde maken het geheel af. Aan de achterzijde zijn twee hydraulische ventielen te vinden.

Massey Ferguson 1200

DSC08390 Massey Ferguson 1200

Merk & type: Massey Ferguson 1200

Bouwjaar:

Motor: Perkins A6.354 6-cilinder 105 pk diesel

Bijzonderheden: Eigendom Matthieu Perdaems

In het extreem natte najaar van 1974 had de RIJP meerdere zware kniktrekkers op proef. Die bleken snel weg te zakken in de natte en slappe polderbodem. Bij wijze van proef werd een 1200 gebruikt, die de RIJP al in het bezit had bij de afdeling beplanting. Dankzij zijn lagere gewicht en goede verdeling bleek de trekker uiterst geschikt om mee te ploegen en zaaien. Zowel de 1200 als een serie zwaardere White kniktrekkers werden aangeschaft. De 1200 bleek ook geschikt om in te zetten met zaadwagens en voor het strooien van kunstmest dankzij zijn gewichtsverdeling. In verschillende tranches leverde importeur Brinkmann & Niemeyer 68 stuks af, die over de weg vanaf Zutphen naar de Centrale Werkplaats werden gereden. Later werden ook enkele 1250’s bij de RIJP gebruikt.

De trekker die bij Stichting Polderpioniers in het Bezoekerscentrum staat is eigendom van MF-verzamelaar Mathieu Perdaems uit Steenbegen (NB). Hij heeft de trekker uitgeleend aan de stichting. Deze trekker werd nieuw verkocht aan een loonbedrijf in Zuid-Holland. Mathieu kocht de trekker enkele jaren geleden bij een mechanisatiebedrijf in de Hoeksche Waard.

Fordson Dexta

Dexta

Merk & type: Fordson Dexta

Bouwjaar: 19??

Motor: Ford F3 2,36 liter 3-cilinder met 32 pk

Bijzonderheden: 

Deze specifieke trekker is geen eigendom van de Directie geweest maar de dienst had wel Dexta’s lopen. De trekker was het antwoord van Fordson op bekende Ferguson TE 20 en het kleinere broertje van de Major, die ook veel in de polders werden gebruikt. Het type werd in 1957 geïntroduceerd en gedurende zijn leven verschillende keren geüpdatet. Het type verdween uiteindelijk in 1964 met de introductie van de 2000 en 3000.

Demag G160

Demag_hoofd

Merk & type: Demag G160

Bouwjaar: onbekend

Motor: Deutz 4-cilinder

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Op aanvraag van de RIJP bouwde de Duitse machinefabrikant Demag verschillende zelfrijdende greppelfrezen voor ‘de dienst’. Deze werden ingezet om afwateringsgreppels te frezen in de pas drooggevallen zeebodem. Vanwege hun enorme rupsen – met kunststof platen – konden ze zelfs over de slapste bodems rijden. Verschillende versies werden ingezet waarvan dit het laatste type is. Helaas is er niet veel meer over bekend.

ÖSA Bamse (Bolinder-Munktell)

Bamse_hoofd

Merk & type: ÖSA Bamse (Bolinder-Munktell)

Bouwjaar: Jaren 50

Motor: Bolinder 1052 2-cilinder 31 PK

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

De ÖSA Bamse rupstrekker is geconstrueerd op basis van een Bolinder-Munktell 230 Victor en gebouwd door de Östbergs Smidesfabrik Alfta kortweg ÖSA. Dit bedrijf bouwde bosbouwmachines voor Scandinavië. Om 6 luchtbanden zitten 2 rupsbanden die vooral bedoeld waren voor gebruik in bossen en in de sneeuw. Bij de RIJP werden 15 Bamse’s ingezet. Onder andere om door het ingezaaide riet te rijden. Hiervoor werd een uitkijktoren voorop de neus gebouwd. Erachter horen 2 houten sledes die werden gebruikt om gereedschappen te vervoeren. Ook kon op deze slede een uitkijktoren worden gebouwd. Andere Bamse’s werden door de RIJP ingezet om drainage(eind)buizen te leggen. Hiervoor werd een voorlader gemonteerd.

Vanaf begin jaren 50 begon het bedrijf ÖSA uit Zweden B-M trekkers uit te rusten met halfrupsen. Halverwege de jaren 50 werd de Bamse volrupstrekker ontwikkeld die in 1957 op de markt kwam. Later werd de Bamse gebaseerd op de Boxer 350. Deze bleef tot in de jaren 60 in productie.

Werklust greppelploeg

Werklust_hoofd

Merk & type: Werklust greppelploeg

Bouwjaar: Onbekend

Werkdiepte: variabel

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Al tijdens de inpoldering van de Wieringermeer werd door de Dienst geëxperimenteerd met greppelploegen getrokken door rupstrekkers. Deze Werklust greppelploeg is het laatste model dat door deze Nederlandse fabrikant uit Vaassen en later Apeldoorn werd gebouwd. De greppelploeg werd meestal door 2 of 3 rupstrekkers getrokken om direct een kleine sloot te vormen. De RIJP had verschillende modellen in gebruik. De greppelploeg stond ook wel bekend als spekhaak. In 2013 werd deze machine al door onze stichting gerestaureerd. Hij bevindt zich momenteel in werkende staat.

Zelfbouw diepploeg

Zelfbouw diepploeg_hoofd

Merk & type: Zelfbouw diepploeg

Bouwjaar: Onbekend

Werkdiepte: 60-70 cm.

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

In eigen beheer ontwikkelde de RIJP verschillende diepploegen waaronder deze kantelversie. Hij werkt ongeveer 60 tot 70 centimeter diep.

Van Damme/Hoekenga Delta diepploeg

Van_Damme_Delta_diepploeg_hoofd

Merk & type: Van Damme/Hoekenga Delta diepploeg

Bouwjaar: Onbekend

Werkdiepte: 200 cm.

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Loonbedrijf Van Damme uit Middenmeer deed veel bijzondere werkzaamheden voor de RIJP. Vooral diepploegen en mengwoelen. Hiervoor bouwde het eigen machines, in samenwerking met mechanisatiebedrijf R. Hoekenga uit Middenmeer, zoals deze diepploeg. Van Damme gebruikte eveneens Caterpillar rupstrekkers. Deze ploeg werd zijdelings aan een rupstrekker bevestigd. Alleen de ploeg en rechte framebalk zijn bewaard gebleven, niet het dwars geplaatste draagframe.

Rud Sack ED 25

Rud_Sack_hoofd

Merk & type: Rud Sack ED 25

Bouwjaar: Jaren 50

Werkdiepte: 2 × 142 cm.

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

De RIJP gebruikte bij de ontginning van de NOP en Oostelijk Flevoland veel rondgaande ploegen van het Duitse merk Rud Sack. Tussen 1943 en 1975 werden deze machines ingezet. Twee van deze 4 schaar ploegen werden achter een 40 kW rupstrekker gehangen. De ploegdiepte bedroeg 20 cm en per ploeg werd 142 cm breed geploegd. Hiermee kon 0,76 hectare per uur worden geploegd. Deze ploegen werden in 2013 door onze stichting gerestaureerd en zijn momenteel inzetbaar.

Ransomes (Ronda) Equitine

Ransomes Ronda_hoofd

Merk & type: Ransomes (Ronda) Equitine

Bouwjaar: Onbekend

Werkdiepte: 460 cm.

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Voor de stoppelbewerking werden onder andere deze vastetandcultivators van Ransomes ingezet. Het type Equitine werd door de Britse fabrikant in veel uitvoeringen gebouwd. Dit is een laat en vooral uitzonderlijk breed model. Deze is niet opklapbaar. De tanden zijn met kettingen aan elkaar bevestigd en aan een bewegende ronde as. Zo kunnen de tanden bewegen om obstakels te ontwijken en de grond beter op te breken.

Beco graanwagen

Beco_hoofd

Merk & type: Beco graanwagen

Bouwjaar: Onbekend

Capaciteit: ca. 8 ton

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Gedurende haar bestaan gebruikte de RIJP veel verschillende soorten trechterwagens voor het vervoer van granen. De wagens werden naar eigen inzicht ontworpen en door Nederlandse machinefabrikanten gebouwd waaronder Spijkstaal, Miedema en Beco. Dit type is het laatste dat lang door de RIJP is gebruikt en gebouwd door Beco.

Schaftwagen type Westerbeek

Schaftkeet_hoofd

Merk & type: Schaftwagen type Westerbeek

Bouwjaar: Jaren 60

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Wanneer de medewerkers van de RIJP in het land bezig waren ging er bijna altijd een schaftwagen mee. Deze werden zelf gebouwd door medewerkers van het bedrijf. Dit type stamt uit de jaren 60 en staat bekend als type Westerbeek. Binnen bevinden zich 2 simpele houten banken, een tafel en gaskachel.

Schaftwagen type "pipowagen"

DSC09464o

Merk & type: Schaftwagen type “pipowagen”

Bouwjaar: Jaren ’70/’80

Bijzonderheden: Eigendom van NZ 27

De driewielige schaftwagens zijn nog altijd een kenmerkend gezicht in Flevoland. Ze werden vanaf eind jaren 70 veel gebruikt door de RIJP bij de ontginning in Zuidelijk Flevoland. Ook bij spuitvrij bedrijf NZ 27. Zij hebben dit originele exemplaar in bruikleen gegeven aan Stichting Polderpioniers.

Caterpillar wegschaaf

Wegschaaf_hoofd

Merk & type: Caterpillar wegschaaf

Bouwjaar: Onbekend

Werkbreedte: Onbekend

Bijzonderheden: Eigendom van Batavialand

Deze Caterpillar wegschaaf werd zowel voor het onderhoud van de onverharde polderwegen gebruikt als voor het uitvlakken van grond die uit de gegraven greppels, sloten en kanalen was gekomen.

Rumptstad RZ 730 ploeg

Rumptstad ploeg hoofd

Merk & type: Rumptstad RZ 730 ploeg

Bouwjaar: ca. 1976

Werkbreedte: 7 scharen

Bijzonderheden: Speciaal voor kniktrekkers

Speciaal voor het gebruik met Massey Ferguson 1200 kniktrekkers ontwikkelde Rumptstad deze 7-schaar rondgaande ploeg (RZ 730). De ploeg heeft een ploegkop die kan scharnieren om de bewegingen van de trekker op te vangen. Dit type heeft het bekende lange kleirister van Rumptstad. De ploegen waren bij uitstek geschikt om riet en gewasresten onder te werken waarvoor speciale schijvenkouters zijn gemonteerd. Mechanisatiebedrijf WeeversNieuwstad ruilde deze ploeg in bij een akkerbouwbedrijf in de Noordoostpolder en doneerde hem aan onze stichting.

Massey Ferguson 760 maaidorser

DSC01182_hoofd

Merk & type: Massey Ferguson 760

Bouwjaar: 1975

Motor: Perkins A6.354 V8 180 pk

Bijzonderheden: Inclusief 6,10m graanmaaibord en 3,90m koolzaadmaaibord met pick-up

De RIJP schafte in 1974 hun eerste lichting Massey Ferguson 760 maaidorsers aan na succesvolle ervaringen met de machine in 1973. Voor het jaar erop werden nog eens 18 maaidorsers aangeschaft bij importeur Brinkmann & Niemeyer. Met hun ruim 6m brede maaibord, 180 pk V8-motor en 6.000 liter graantank waren het grote machines voor hun tijd. Op 80cm brede Goodyear banden is het een imposante verschijning. De machines aangeschaft in 1975 zijn allemaal voorzien van een hydrostatische transmissie. Onze machine (nummer MDF 9) is er daar een van. Na zijn leven bij de RIJP werd hij gekocht door een akkerbouwbedrijf in het Groningse Oldambt. In 2000 werd hij gekocht door de familie Klimp uit Siddeburen (Gr.) waar hij jaarlijks zo’n 40 hectare tarwe heeft geoogst. Net voor wisseling van de eigenaar is de Perkins motor vervangen. Hier staan dus maar weinig uren op. De combine is in 2021 door onze stichting aangeschaft met behulp van MF-importeur Mechan Groep uit Achterveld. Hij is altijd zeer goed onderhouden geweest en startklaar. De bedoeling is om er ieder jaar nog een stukje mee te dorsen.

Depoortere DA7A 71 vlastrekker

DSC06852 vlasplukker

Merk & type: Depoortere DA7A 71 vlastrekker

Bouwjaar: 1978

Motor: Deutz FL 6 912 6,5 liter 112 pk 6-cilinder

Bijzonderheden: Nieuw aangeschaft door loonbedrijf Maris

Vaak werd vlak voor de uitgifte van een kavel dit land verhuurd voor de teelt van vezelvlas. Vanaf de ontginning in de Noordoostpolder werd daarvoor samengewerkt met Belgische vlassers en commissionairs uit Nederland. Tot en met Zuidelijk Flevoland was de vlasteelt onmiskenbaar met de inpoldering verbonden.

Loonbedrijf Maris – met vestigingen in Marknesse en Dronten – schafte deze machine in 1978 aan om vlas mee te trekken (of plukken) in Flevoland. De machine werd na zijn tijd bij Maris verkocht aan vlascommissionair Bas Bouma sr. Van vlasbedrijf Linum uit Nagele. Daar deed de machine tot en met 2005 dienst. Origineel was de machine met twee bosmachines uitgerust, die het vlas in schoven bond. Toen deze manier van werken uit de gratie raakte werd hij omgebouwd door Bouma tot zwadafleg. De machine eindigde achter de schuur van het bedrijf en heeft in 2024 een permanent plekje gekregen bij Stichting Polderpioniers.

De Belgische firma Depoortere uit Beveren-Leie werd in 1925 opgericht voor de constructie van machines voor de vlasteelt. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde de fabrikant een ‘slijtmachine’ zoals de vlastrekker in het Vlaams wordt genoemd. In 1959 bouwde Depoortere als eerste fabrikant een zelfrijdende machine voor het oogstwerk. De fabrikant bouwt nog altijd machines voor de vlasteelt.

John Deere BWF schijveneg

Schijveneg

Merk & type: John Deere BWF schijveneg

Bouwjaar: Â± halverwege jaren 60

Werkbreedte: 2,55 m en 6 m

Bijzonderheden: In gebruik geweest bij de boomkwekerij en grootlandbouwbedrijf RIJP

Onze stichting beschikt over een 2,55m brede John Deere BW schijveneg en een 6 meter brede John Deere BWF schijveneg. Deze laatste is handmatig op te klappen. De smalle machine is gebruikt bij de boomkwekerij van de RIJP op Roggebotzand. Daar werd onkruid tussen de bomenrijen verwijderd waarvoor de machine smaller is gemaakt. De brede machine werd gebruikt voor de stoppelbewerking in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland maar ook het bewerken van de ploegsnede. De schijveneggen werden tegelijk gekocht met de John Deere 4020 trekkers en later vooral achter de Massey Ferguson 1200 gebruikt. De smalle schijveneg komt van boomkwekerij Tonsel. De brede machine heeft bij verschillende akkerbouwers in Flevoland dienst gedaan.

Boeke & Huidekoper wanmolen

Graanreiniger

Merk & type: Boeke & Huidekoper wanmolen

Bouwjaar: Onbekend

Motor: Elektrisch aangedreven

Bijzonderheden: Gebruikt voor het schonen van zaaizaad. Voorzien van het brandmerk RIJP Oostelijk Flevoland

Met een wanmolen worden graankorrels, kaf en onkruidzaden van elkaar gescheiden. De benodigde lucht komt van een schoepenrad dat op deze machine elektrisch is aangedreven. Deze wanmolen heeft dienst gedaan in Oostelijk Flevoland en mogelijk ook de Noordoostpolder. De machine is later door akkerbouwer J. Heman te Biddinghuizen gebruikt om tarwe voor zaaizaad mee te schonen. Hij heeft de machine opgeknapt en geverfd van blauw naar olijfgroen. De machine heeft hij in 2022 geschonken aan Stichting Polderpioniers.

Kverneland Hydrein ploeg

Kverneland

Merk & type: Kverneland Hydrein ploeg

Bouwjaar: halverwege jaren ’60

Werkbreedte: 6 scharen

Bijzonderheden: Proefmachine voor de RIJP

De RIJP heeft één of meerdere modellen van deze Kverneland Hydrein rondgaande ploeg gebruikt op het Grootlandbouwbedrijf. Onder andere in combinatie met de John Deere 4020 wieltrekker. Het frame van de ploeg is door de RIJP verstevigd. Nadat deze ploeg via de jaarlijkse openbare inschrijving is verkocht kwam hij bij akkerbouwbedrijf Oosterlaan in Nagele terecht. Zij schonken de ploeg in 2023 aan Stichting Polderpioniers. Met financiële ondersteuning van Kverneland wordt deze ploeg volledig gerestaureerd.

Hembrug landbouwwagen

DSC04455 Tank Lodewijks

Merk & type: Hembrug landbouwwagen

Bouwjaar: ca. 1958

Laadvermogen: 5.800 kg

Bijzonderheden: Kopschot van een Miedema wagen gemonteerd

De Directie Wieringermeer en RIJP hadden honderden van deze zgn. ‘artilleriewagens’ in gebruik als platte wagen, voor graantransport en met een opgebouwde schaftkeet. Ze werden geproduceerd door N.V. Nederlandsche Machinefabriek Artillerie Inrichtingen uit Zaandam. Deze was gevestigd vlakbij de voormalig spoorbrug Hembrug, tussen Amsterdam en Zaandam. De RIJP bouwde ook zelf deze wagens met onderdelen geleverd door deze fabrikant. Door er houten schotten op te monteren kon enkele tonnen graan worden meegenomen. Om hem te legen moest de volledige wagen worden gekanteld.

Daarnaast heeft de stichting ook een Hembrug-wagen waar een dieseltank met handbediende ‘slingerpomp’ op is gemonteerd. Deze combinatie werd gebruikt door de RIJP voor er specifieke dieseltanks kwamen. De wagen is op een veiling gekocht door loonbedrijf Lodewijks uit Mantinge en in 2022 geschonken aan Polderpioniers.

Spijkstaal landbouwwagen

Merk & type: Spijkstaal landbouwwagen

Bouwjaar: ca. 1965

Laadvermogen: 7.500 kg

Bijzonderheden: Kon ook voor graantransport worden gebruikt

Vanaf de jaren ’60 experimenteerde de RIJP met zaadwagens in een trechtervorm. Deze werd gemonteerd en later geproduceerd door wagenbouwer Spijkstaal. De bak heeft een inhoud van 7.500 kg en hij weegt 2.800 kg. De bak kon ook worden gedemonteerd en een platte laadvloer worden gemonteerd, zoals hier is gebeurd. Deze wagen is geschonken door loonbedrijf Buijert te Kampen en in gebruik geweest bij de boomkwekerij van de RIJP in Dronten, later boomkwekerij Tonsel.

Väderstad NZ 500

Graanreiniger

Merk & type: Väderstad NZ 500

Bouwjaar: jaren ’80

Werkbreedte: 5 meter

Bijzonderheden: Hydraulisch verstelbare tanden

In de jaren ‘80 kreeg de RIJP verschillende machines van het Zweedse merk Väderstad in gebruik. Het ging om de NZ triltandcultivator en Rollex cambridgewals. Deze machines werden geïmporteerd door Kuiken uit Emmeloord, die via het Volvo BM en later Valmet dealerschap goed de weg naar Scandinavië kende. Onder hun auspiciën werden de machines van Väderstad aan de RIJP geleverd.

De NZ werd begin jaren ‘80 door Väderstad-eigenaar Crister Stark bedacht. Het idee was dat de tandhoek verstelbaar kon zijn zodat de machine altijd het juiste resultaat leverde. Dankzij de frame-constructie verdraaien alle rijen met tanden tegelijk. Aan de achterzijde kun je de tandhoek instellen. De machine heeft vier rijen met triltanden. Bij de RIJP werd de machine ingezet voor de zaaibedbereiding voor bijvoorbeeld koolzaad, naast de bredere Wiberg triltandcultivators. Door zijn hoge werksnelheid kon er flink wat hectares mee bewerkt worden in korte tijd en met een relatief lichte trekker.

Deze machine werd volledig gerestaureerd door Gommert Lindenbergh uit Emmeloord die de machine in de Noordoostpolder kocht. Vervolgens is hij geschonken aan Stichting Polderpioniers. De NZ(A) cultivator wordt nog altijd door Väderstad gebouwd en verkocht.